25 مه 2022- بر اساس مطالعه ای که در ژاپن انجام شد و امروز در BMJ منتشر شد، به نظر نمی رسد که مصرف مکمل های روزانه ویتامین D، از ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که در حال حاضر در معرض خطر بالای این بیماری هستند(مبتلا به پیش دیابت)، جلوگیری کند.

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که مکمل‌ها هیچ اثر بالینی معنی‌داری در بزرگسالان پرخطر نداشتند، اما همچنین نشان داد که ممکن است برای افرادی که ترشح انسولین کافی ندارند، فوایدی داشته باشد، اگرچه این یافته هنوز تایید نشده است.

دیابت نوع 2 حدود 480 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد و پیش بینی می شود تا سال 2045 به 700 میلیون نفر افزایش یابد. نیم میلیارد نفر دیگر دچار اختلال در تحمل گلوکز یا پیش دیابت هستند (سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی، که اگر درمان نشود، می تواند به دیابت نوع 2 تبدیل شود).

کاهش وزن و ورزش می تواند خطر پیشرفت پیش دیابت را به دیابت نوع 2 کاهش دهد، اما حفظ آن دشوار است، بنابراین به استراتژی های جدیدی برای مقابله با این مشکل نیاز داریم.

برخی مطالعات نشان داده اند که کمبود ویتامینD ، با افزایش خطر ابتلا به دیابت در آینده مرتبط است، اما آزمایشات مکمل های ویتامینD ، برای پیشگیری از دیابت نوع 2 نتایج متناقضی را ارائه داده اند.بنابراین، برای رفع این شکاف اطلاعاتی، محققان تصمیم گرفتند تا ارزیابی کنند که آیا الدکلسیتول(شکل فعال ویتامینD که برای درمان پوکی استخوان در ژاپن استفاده می‌شود) می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در میان افراد مبتلا به اختلال تحمل گلوکز، کاهش دهد.

یافته‌های آن‌ها بر اساس مطالعه ی 1256 بزرگسال ژاپنی با اختلال تحمل گلوکز است که از سه بیمارستان در ژاپن بین ژوئن 2013 تا آگوست 2019 انتخاب شدند. میانگین سنی آنها 61 سال (محدوده 30 تا 78) بود، 46٪ زن و 59٪ دارای سابقه خانوادگی دیابت نوع 2 بودند.

شرکت‌کنندگان به‌طور تصادفی به دو گروه: برای دریافت دوز استاندارد روزانه الدکلسیتول (630 شرکت‌کننده) یا دارونما (626 شرکت‌کننده) تقسیم شدند و هر سه ماه یک‌بار طی یک دوره پیگیری سه ساله، از نظر دیابت ارزیابی شدند.

در این دوره، محققان هیچ تفاوت معنی‌داری بین گروه‌هایی که به دیابت مبتلا شده بودند (12.5٪ در گروه الدکلسیتول و 14٪ در گروه دارونما) یا بازگشت سطح قند خون آنها به حالت عادی (23٪ در گروه الدکلسیتول و 20٪ در گروه دارونما) مشاهده نکردند.

با این حال، پس از تعدیل 11 عامل بالقوه تأثیرگذار، از جمله سن، جنس، فشار خون، شاخص توده بدنی و سابقه خانوادگی دیابت، نتایج نشان داد که الدکلسیتول ممکن است از دیابت نوع 2 در بیماران پیش دیابتی که از ترشح ناکافی انسولین رنج می برند، جلوگیری کند. اما این یافته همچنان نامشخص است و محققان می گویند قبل از اینکه بتوان هر گونه نتیجه گیری قطعی ارائه داد، به تحقیقات بیشتری نیاز دارند.

با این حال، آنها افزایش قابل توجهی در تراکم استخوان کمر و لگن در بین افرادی که الدکلسیتول مصرف می کردند را در مقایسه با دارونما گزارش کردند.محققان همچنین گفتند که تفاوت معنی داری در عوارض جانبی جدی، بین دو گروه مشاهده نکردند.

محققان برخی ابهامات را تصدیق می کنند، مانند اینکه آیا دوز الدکلسیتول مورد استفاده برای پیشگیری از دیابت مناسب است یا خیر، و اینکه آیا نتایج برای همه قومیت ها صدق می کند یا خیر. با این وجود، این یک کارآزمایی بزرگ با پیگیری منظم و پایبندی زیاد به درمان بود، که نشان می‌دهد کیفیت یافته‌های آن بالا است.

بر همین اساس، محققان گفتند: اگرچه درمان با الدکلسیتول به طور قابل توجهی بروز دیابت را در بین افراد مبتلا به پیش دیابت کاهش نداد، اما نتایج نشان داد که الدکلسیتول دارای پتانسیل اثر مفیدی بر افرادی است که ترشح انسولین کافی ندارند. آنها خواستار تحقیقات بیشتر برای تعیین این موضوع شدند که آیا ویتامینD برای افراد مبتلا به پیش دیابت مفید است یا خیر؟

دکتر تاتیانا کریستیدس از دانشگاه کوئین مری لندن در سرمقاله‌ای مرتبط، نوشت: این کارآزمایی جدید به خوبی انجام شده است و نتایج آن با دو آزمایش اخیر دیگر مطابقت دارد.با این حال، چندین سوال باقی می ماند، از جمله اینکه آیا مکمل ویتامینD ممکن است برای جمعیت های خاصی موثرتر باشد؟ و اینکه آیا مدت طولانی تر درمان یا سن کمتر در شروع استفاده از مکمل ویتامین D، ممکن است مفیدتر باشد؟

دکتر کریستیدس پیشنهاد کرد که تا زمانی که داده‌های بیشتری از کارآزمایی‌های تصادفی‌ با کیفیت بالا در این زمینه ارائه گردد، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی باید به بحث با بیماران در مورد مزایای سلامت اسکلتی عضلانی ویتامینD ادامه دهند و از آنها برای دستیابی و حفظ تغییرات سبک زندگی حمایت کنند، که اگرچه حفظ این تغییرات دشوار است، اما مشخص شده است که تغییرات سبک زندگی، ابتلای افراد پیش دیابتی به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-05-vitamin-d-diabetes-high-risk-adults.html